سرلشکر شهید سید علیرضا یاسینی

علیرضا یاسینی که همیشه داوطلب پرواز برون مرزی بود در اواخر سال ۶۱ توانسته بود ۷۵ عملیات برون مرزی را با موفقیت کامل به انجام برساند این تعداد فقط ماموریتهای برون مرزی بود وگرنه علیرضا در این مدت تعداد زیادی پرواز جنگی انجام داده بود و به دلیل رشادت و لیاقتهایی که از خود بروز داده بود در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به درجه سرهنگ دومی می رسد…

علیرضا جوانی است ۱۸ ساله که رویای پرواز را در سر می گذراند. پس باتوجه به علاقه شدیدی که به خلبانی داشت، در سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی می شود و پس از گذراندان دوران مقدماتی پرواز در فرودگاه قلعه مرغی تهران ، به منظور گذراندن دوره تکمیلی خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته شکاری، در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام شد و  در پایگاه لوریدو در ایالت تگزاس شروع به یادگیری فنون پیشرفته خلبانی نمود در مدت حضور در آمریکا دوره های آموزش پیشرفته خلبانی را ابتدا با پرواز با هواپیمای “تی۳۷” و تی ۳۸ را با موفقیت به پایان رسانید و با اخذ گواهی نامه خلبانی در اواخر سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت .

پس از بازگشت به ایران، علیرضا با درجه ستواندومی برای پرواز برروی جنگنده اف ۴ انتخاب شد علی رضا از اوایل سال ۱۳۵۱ دوره کابین عقب هواپیمای اف ۴ را در پایگاه یکم شکاری آغاز نمود و پس از پایان دوره به همراه تعداد دیگری از خلبانان به پایگاه هوایی شیراز منتقل گردید و پروازهای خود را برروی جنگنده اف ۴ آغاز نمود یکسال به همین شکل در شیراز سپری شد و در سال ۱۳۵۲ علی رضا ازدواج نمود. اواخر سال ۱۳۵۲ یاسینی برای یک ماموریت چند ماهه به بندرعباس منتقل گردید با پایان ماموریت و عزیمت به شیراز دیگر زمان آن رسیده بود که یاسینی دوره کابین جلو اف ۴ را سپری نماید به همین دلیل در اوایل سال ۱۳۵۳ علی رضا به تهران منتقل شد و بعد از طی دوره کابین جلو اف ۴ در بهمن ماه سال ۱۳۵۳ به پایگاه هوایی همدان منتقل گردید و تا سال ۱۳۵۶ در پایگاه همدان خدمت می کرد تا در این سال طی حکمی علی رضا به پایگاه بوشهر منتقل گردید .

جنگ شروع می شود و باسینی در طی یک سال ابتدای جنگ برای اکثر پروازهای برون مرزی داوطلب بود و ماموریت برون مرزی را با موفقیت به انجام رسانیده بود .

یاسینی پله های ترقی را یکی یکی طی می کند به شکلی که در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۱۳۶۰ یاسنی به درجه سرگردی مفختر می شود و یک ماه بعد طی حکمی به سمت فرمانده گردان ۳۱ شکاری همدان منصوب و به پایگاه همدان منتقل می گردد و پروازهای جنگی را در این پایگاه از سر می گیرد تا اینکه در تیر ماه سال ۱۳۶۱ مجبور به خروج اضطراری از هواپیما می گردد .

در این زمان یاسینی در یک پروازی ماموریت می یابد در منطقه کردستان گشت هوایی و جلوگیری از نفوذ هواپیماهای دشمن را برعهده گیرد با توجه به اینکه علی رضا ترس فراوانی در دل صدامیان ایجاد کرده بود به محض ورود به منطقه صدامیان برای او دام پهن می کنند به این شکل که هواپیماهای خود را در ارتفاع بالا به سمت مرز روانه می کنند یاسینی بی خبر از نقشه عراقی ها بلافاصله به سمت هواپیماهای دشمن حمله می کند در این زمان دو فروند هواپیمای دشمن از ارتفاع پست با سرعت زیاد و به دور از دید رادار وارد خاک ایران می شوند و با دور زدن هواپیمای یاسینی او را محاصره می کنند نبردی نابرابر بین چهارفروند هواپیمای عراقی و یاسینی در می گیرد که در این نبرد هواپیمای یاسینی هدف قرار می گیرد و یاسینی در شرایطی نامتعادل اقدام به خروج اضطراری از هواپیما می کند که به دلیل خروج در شرایط غیر عادی از ناحیه دست چپ دچار شکستگی می شود هلی کوپتر امداد و نجات نیروی هوایی به منطقه اعزام می شود و درنهایت بعداز چند ساعت تلاش موفق می شود یاسینی را نجات بدهد ولی بزرگ مرد ایرانی دست بردار نبود بی درنگ با بهبودی پروازهای خود را از سر گرفت  .

یاسینی که همیشه داوطلب پرواز برون مرزی بود در اواخر سال ۶۱ توانسته بود ۷۵ عملیات برون مرزی را با موفقیت کامل به انجام برساند این تعداد فقط ماموریتهای برون مرزی بود وگرنه علیرضا در این مدت تعداد زیادی پرواز جنگی انجام داده بود و به دلیل رشادت و لیاقتهایی که از خود بروز داده بود در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به درجه سرهنگ دومی می رسد و طی حکمی به سمت جانشین پایگاه سوم شکاری همدان منصوب شد و یک سال بعد در سال ۱۳۶۲ به سمت فرمانده پایگاه سوم شکاری همدان منصوب می شود و با اینکه فرمانده پایگاه بود ولی بازهم همچنان در پروازهای برون و مرزی شرکت می کرد .

روزها سپری می گردد تا اینکه در اواخر سال ۶۳ به یاسینی خبر داده  می شود که برای سرپرستی دانشجویان خلبانی باید به پاکستان سفر نماید یاسینی مخالفت می کند ولی فرمانده نیروی هوایی اصرار دارد که باید فردی لایق و با تجربه به پاکستان سفر نماید و بالاخره یاسینی در سوم فروردین سال ۱۳۶۴ به همراه گروه اعزامی به عنوان سرپرست به پاکستان سفر می کند و منشا خدماتی بزرگ در این زمینه نیز می شود در همین سال یاسینی به درجه سرهنگ تمامی می رسد و یکسال دیگر نیز در پاکستان می ماند مدت زمان ماموریت یاسینی در تابستان ۶۵ به پایان می رسد و با بازگشت به ایران به پایگاه یکم شکاری مهرآباد منتقل می شود ولی پشت میز نشستن برای عقاب آسمانهای ایران خوشایند نیست و او نمی تواند پشت میز نشستن را تحمل نماید .

بر همین اساس یاسینی در مرداد ۶۵ به چابهار منتقل می شود و طی حکمی یاسینی از مهر ماه سال ۱۳۶۵ به سمت فرماندهی پایگاه دهم شکاری چابهار منصوب می شود و منشا بسیاری کارهای خیر می شود یکسال بعد یاسینی با فرماندهی تیپ شکاری مهرآباد به تهران باز       می گردد ولی این شروع خوب برای یاسینی بود چون از تاریخ پانزدهم دی ماه سال ۱۳۶۶ یاسینی بعد از شش سال جدایی از بوشهر به سمت فرمانده پایگاه هوایی بوشهر منصوب می شود اینار یاسینی بسیار فرصت داشت تا در پایگاه بوشهر خدمت کند و منشا خدمات بسیار در این پایگاه باشد یاسینی در بوشهر نیز پروازهای جنگی خود را ادامه می دهد .

جنگ، بیشتر از آن چیزی که پیش بینی می شد ادامه پیدا کرد و در طول این مدت شهید یاسینی حتی در موقعی که به سمت فرماندهی پایگاه هم منسوب شد، در انجام عملیات برون مرزی پیش قدم بود. در طول مدت دفاع مقدس، وی بیش از ۹۰ پرواز عمقی به خاک عراق داشت که این تعداد عملیات برون مرزی او بود، و ماموریت های بسیاری در جبهه ها جنوب و بر روی نیروهای دشمن نیزانجام داد به طوری که بعد از تیمسار “محققی” با ۲۷۵۹ ساعت پرواز با هواپیمای فانتوم بیشترین پرواز را با این هواپیما داشت.

وی در سال ۱۳۶۹ به درجه سرتیپ دومی مفختر می شود و تا سال ۱۳۷۱ در بوشهر خدمت می نماید تا اینکه در اردیبهشت سال ۱۳۷۱ به سمت فرمانده پایگاه هوایی شیراز منصوب می گردد .
مدت فرماندهی یاسینی در شیراز کوتاه بود چون تیمسار شهید ستاری  می خواست مردی توانمند را در کنار خود داشته باشد روی همین اساس در دهم اسفند سال ۱۳۷۱ یاسینی ضمن ارتقا به درجه سرتیپ تمامی به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی منصوب می شود نمی دانم چرا ولی یاسینی برای شهادت و رسیدن به دوستان خود بی تابی می کرد .

عقربه های ساعت ۳۰/۶ صبح روز پانزدهم دی ماه سال ۱۳۷۳ را نشان می داد که هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند . بعداز ظهر قرار می شود که هواپیما قبل از عظیمت به تهران، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه نماید. ساعت ۳۰/۸ شب است همه سوار می شوند و هواپیما آماده پرواز به سمت تهران می شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی آید. ناگهان در ساعت ۴۲/۸ شب از سوی خلبان اعلام می شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری می باشد. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می کند و چراغ زندگی سید علیرضا یاسینی برای همیشه خاموش می شود و او به درجه رفیع شهادت نائل می آید. ازاوسه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده ولی یاد و خاطره دلاوریها و رشادت هایش، هیچگاه از ذهن مردم ایران و به خصوص پرسنل نیروی هوایی ارتش، پاک نخواهد شد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *