شهید محمد جهان آرا

محمد جهان آرا با نام کامل سید محمد علی جهان آرا در ۹ شهریور سال ۱۳۳۳ و در یکی از مناطق محروم خرمشهر به دنیا آمد، خانواده جهان آرا به اسلام عزیز مقید بودند و این تربیت مذهبی سر چشمه فعالیت های انقلابی محمد در سنین نوجوانی و جوانی شد.

شهید محمد جهان آرا

شهید محمد جهان آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر

فعالیت های انقلابی محمد جهان آرا علیه رژیم پهلوی در سن ۱۵ سالگی و در سال ۱۳۴۸ و با راه اندازی ” گروه الله اکبر ” توسط او شکل جدیتری به خود گرفت و یک سال بعد محمد به همراهش به عضویت گروه حزب الله خرمشهر در آمد و به این ترتیب توسط ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و در همان سال تمام اعضای گروه حزب الله دستگیر و روانه زندان شدند، محمد جهان آرا در این دستگیری به یکسال زندان محکوم شد.

محمد جهان آرا در زندان

محمد جهان آرا در سال های جوانی در زندان رژیم پهلوی

تحصیلات ابتدایی و متوسطه شهید جهان ارا که مصادف بود با فعالیت های انقلابی او در شهر محل تولدش سپری شد اما پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل راهی تبریز شد تا در مدرسه مدرسه عالی بازرگانی تبریز ادامه تحصیل بدهد با این حال فعالیت های انقلابی او هیچ گاه متوقف نشد.

محمد جهان آرا در سال ۱۳۵۵ به عضویت ” منصورون ” که معتقد به مبارزه مسلحانه بود درآمد و در حین مبارزاتش در این گروه با شهید علی اندرزگو آشنا شد و این آشنایی سرآغازی برای مبارزات جدیتر و هدفمند تر از پیش بود، یکی از برجسته ترین فعالیت های محمد جهان آرا در غالب گروه منصورون در پاییز سال ۱۳۵۷ رقم خورد که تانک‌های ارتش عازم خیابان های اهواز شده بودندتا تظاهر کنندگان را سرکوب نمایند، گروه منصورون در این ماجرا تصمیم به دفاع مسلحانه از مردم تظاهر کننده می‌گیرد و اعضای این گروه حدود ۳۰ نفر از نیروهای شاهنشاهی را مجروح می کنند.

شهید جهان آرا در کنار امام خامنه ای

شهید جهان ارا در کنار رهبر معظم انقلاب

پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ در واقع بزرگترین آرزوی محمد جهان آرا بود که حالا به تحقق پیوسته بود و حالا محمد شادمان از پیروزی انقلاب اسلامی، با تشکیل ” کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر ” کوشش بی وقفه ای را در راه حراست از دستاوردهای انقلاب آغاز کرد و پس از مدتی کوتاه فرماندهی سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و هم‌ زمان جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایه‌گذاری کرد.

فعالیت های خستگی ناپذیر محمد جهان آرا، او را به چهره ای محبوب در میان مردم خرمشهر تبدیل کرده بود و به همین دلیل با آغاز جنگ تحمیلی توانست اولین سنگرهای دفاع از شهر را بنا کند و دوشادوش مردم به دفاع از شهر بپردازد. محمد جهان آرا با نیروهای بسیار محدود سپاه و بدون پشتیبانی از مرکز توانست تنها با اتکا به ایمان و بسیج نیروهای مردمی به مدت سی و پنج روز در برابر لشگر ۱۲۰ هزار نفری بعثی مقاومت کند و این مقاومت افتخار آمیز تاثیر بسیار زیادی در تحولات بعدی جنگ داشت.

محمد جهان آرا و مهدی باکری

شهید محمد جهان ارا در کنار شهید مهدی باکری

پس از سقوط خرمشهر خیانت های بنی صدر آشکار شده بود و عزل بنی صدر آغاز مرحله جدیدی در جنگ تحمیلی بود و اولین موفقیت پس از این اتفاق شکستن حصر آبادان بود. محمد جهان آرا که در این پیروزی نقش موثری را ایفا کرده بود در هفتم مهر ماه سال ۱۳۶۰ به همراه جمعی از فرماندهان راهی تهران می شود تا گزارش این پیروزی بزرگ را به حضرت امام خمینی ارائه کند اما در کهریزک دچار سانحه هوایی می شود و به شهادت می رسد.

شهید جهان آرا، بزرگ مردی که با مقاومت و درایت وی، خرمشهر نه تنها خونین شهر شد، بلکه چشمه جوشان و موج خروشانِ خون شدند که رژیم بعث را به شکست واداشت وسراسر میهن اسلامی را گلستان ساخت. شهید محمد جهان آرا، یکی از هزاران شهید گلگون کفن این انقلاب از خطه خونین شهر است که فرماندهی سپاه شهیدان این شهر را به عهده داشت. افسوس که خورشید وجودش زود غروب کرد و به خیل یاران شهیدش پیوست.

سنگ قبر محمد جهان آرا

سنگ قبر شهید سید محمد علی جهان آرا

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت جهان آرا :

” اینان، خدمت گزار رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، با سرافرازی و شجاعتْ در راه هدف، و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم، پس چه سعادتی بالاتر از آن که در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادت مند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند… “

آلبوم تصاویر شهید محمد جهان آرا :

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *