شهید حسن باقری

شهید حسن باقری – غلامحسین افشردی در ۲۵ اسفند سال ۱۳۳۴ و در تهران به دنیا آمد، روز ولادتش با سوم شعبان، روز میلاد امام حسین علیه السلام مقارن بود و از این رو نامش را غلامحسین گذاشتند.

شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری

غلامحسین افشردی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران سپری میکند و در سال ۱۳۵۴ راهی ارومیه می شود تا در دانشگاه این شهر و در رشته دامپروری ادامه تحصیل دهد اما در کنار تحصیل هیچ گاه از تحقیق و مطالعه پیرامون امور دینی و قرآن غفلت نمیکند. شهید حسن باقری که از دوران نوجوانی و در هیات ” محبان الحسین ” پای درس آیت الله شهید دکتر بهشتی رشد کرده است در دوران دانشگاه نیز روی همسالان خود تاثیر گذار است و از هر فرصتی برای تبلیغ معارف و حتی سخنرانی استفاده میکند و به عنوان یک چهره مذهبی فعال در دانشگاه مورد توجه قرار میگیرد. اما فعالیت های او در نهایت منجر بر درگیری با برخی اساتید غربزده دانشگاه و سپس گارد شاهنشاهی رژیم پهلوی شده و باعث اخراج وی از دانشگاه میگردد.

حسن باقری پس از اخراج از دانشگاه و در اسفند ماه سال ۱۳۵۶ برای سربازی اعزام می شود ولی در محیط پادگان هم از فعالیت های فرهنگی خود دست نمیکشد و همین امر باعث میشود تا فرماندهان پادگان او را از سایر سربازان جدا کرده و به عنوان راننده یک افسر جزء به خدمت گیرند. این وضعیت دوام چندانی ندارد و با فرمان تاریخی امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان ها، حسن باقری هم از پادگان فرار کرده و به صف انقلابیون می پیونند و در این راه نیز بسیار موثر ایفای نقش میکند به گونه ای که در تصرف پادگان عشرت آباد و کلانتری ۱۴ تهران حضور فعال دارد. و پس از آن هم در کمیته استقبال از امام حضوری پررنگ دارد.

شهید حسن باقری

شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در نهادهای مختلف انقلابی فعالیت می کند و به عنوان خبرنگار سفرهایی به لبنان و اردن انجام میدهد و گزارشی تحلیلی از وضع نابسامان مسلمانان آن جا تهیه می کند .

شهید حسن باقری با فروکش کردن تب پیروزی انقلاب تصمیم به ادامه تحصیل میگیرد و اینبار در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ دیپلم ادبی می گیرد و در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول می شود و در نقش یک دانشجوی انقلابی ظاهر میشود تا این که در اوایل سال ۱۳۵۹ رسما وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود. غلامحسین افشردی از بدو ورود به سپاه پاسداران در واحدهای اطلاعاتی مشغول خدمت می شود و از همین رو نام مستعار حسن باقری را برای خود بر میگزیند.

فعالیتهای شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس :

حسن باقری بدون معطلی پس از ورود به مناطق جنگی و اهواز اقدام به راه اندازی واحد اطلاعات و عملیات رزمی میکند تا بتواند اطلاعات دقیقی از مواضع دشمن داشته باشد و این کار را تنها به نیروهای تحت امرش نمی سپارد بلکه شخصا برای عملیات شناسایی به همراه دیگر نیروهای اطلاعاتی تا عمق عقبه دشمن نفوذ میکند و استعداد شگرف او در تحلیل اطلاعات و پیش بینی تکنیک ها و تاکتیک های جنگی باعث میشود خیلی زود به فرمانده پر آوازه ای در جبهه های نبرد تبدیل شود.

از دیگر فعالیت های موثرشهید باقری در جنگ راه اندازی واحد اطلاعات ـ عملیات در ستاد عملیات جنوب می باشد به طوری که نیروهای این واحد در کمتر از سه ماه، در همه محورهای جنوب مستقر گردیده و به عنوان چشم فرماندهی جنگ، در محورهای مختلف عملیاتی، عمل می کنند.

شهید حسن باقری همچنین با ایجاد بایگانی اسناد جنگ، بررسی این اسناد و شنود بی سیم دشمن نقش ارزنده ای در طراحی های گردان های رزمی و سازماندهی آن ها ایفا میکند و خدمات این شهید بزرگوار به گونه ای ملموس می شود که ایشان را در ظرف سه ماه به عنوان یک استراتژیست جنگی معرفی میکند و در دی ماه ۱۳۵۹ به عنوان یکی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب می شود.

 

حسن باقری در شکست محاصره سوسنگرد فرماندهی عملیات “امام مهدی” را می پذیرد و در فتح “ارتفاعات الله اکبر” و “دهلاویه” نیز نقش بسیار ارزنده و مهمی را ایفا می کند؛همچنین در اجرای عملیات “فرمانده کل قوا” شرکت می کند و بیش از پیش به عنوان فرماندهی لایق و کاردان شناخته می شود.

در عملیات “ثامن الائمه” فرماندهی محور “دارخوین” به حسن باقری سپرده می شود و در شکست “حصر آبادان” در طراحی و سازماندهی عملیات و کسب اخبار و اطلاعات از دشمن، نقش ایشان و نیروهای تحت امرش بسیار پررنگ است.

در عملیات “طریق القدس” برای اولین بار قرارگاه مشترک نصر میان سپاه و ارتش ایجاد شده و فرماندهی آن به شهید باقری سپرده می شود که به عنوان برگ زرین دیگری در اثبات درایت و شجاعت او ثبت می گردد. شهید حسن باقری در عملیات های “فتح المبین”، “بیت المقدس” و “رمضان” با لیاقت و شایستگی تمام  انجام وظیفه می کتد و پس از پایان عملیات رمضان از سوی فرماندهی کل سپاه به سمت فرمانده “قرارگاه کربلا” و جانشین فرماندهی کل در قرارگاههای جنوب منصوب می شود و پس از شکل گیری سازمان رزمی سپاه، به عنوان جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران برگزیده می شود و به بهترین شکل بنیان یک یگان رزمی استوار و شکست ناپذیر را بنا می نهد.

شهادت حسن باقری :

شهید حسن باقری، نابغه ای که مسیر طولانی تبدیل شدن یک سرباز به فرمانده را در چند ماه طی کرده بود و پس از دوسال به عنوان یکی از بزرگترین استراتژیست های نظامی شناخته می شد بالاخره در روز ۹ بهمن سال ۱۳۶۱ و در جریان یک عملیات شناسایی در منطقه ارتفاعات فوقی در کنار شهید مجید بقایی و جمعی دیگر از فرماندهان در داخل سنگر و در اثر اصابت ترکش های یک خمپاره ۱۲۰ میلی متری به دیدار حق شتافت و در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه شد. شهید حسن باقری جاودانه شد و در گلزار شهدای تهران آرام گرفت اما روایت شجاعت ها و آثار خدماتش تا پایان جنگ در مقابل دیدگان رزمندگان بود و هنوز راهش، راهنمای جوانانی است که گاه در کوره راه های زندگی، راه انقلاب را گم میکنند.

یادمان شهید حسن باقری

ساخت یادمان شهید باقری پس از شناسایی محل شهادت وی در سال ۱۳۹۶

شهید باقری در کلام دیگران :

سردار محسن رضایی : شهید باقری اسوه حماسه و شجاعت و استعداد فوق العاده بود، ایشان از یک روحیه سلحشوری و حماسی بسیار عظیمی برخوردار بود و در خطوط مقدم همیشه حاضر بود، همواره نیروها را به وحدت و هماهنگی دعوت می کرد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد، هر جا که به او نیاز بود به سرعت در صحنه حضور می یافت. او فردی خود ساخته و وارسته بود و نسبت به حفظ بیت المال، حساسیت خاصی داشت.

سردار محمد علی جعفری : پس از عملیات امام مهدی (عج)، حسن را دیدم که سطل دستش بود و فشنگهای روی زمین را جمع می کرد، در تمام کارها فقط رضای خدا را در نظر داشت و همه تلاشش برای جلب رضایت حضرت حق بود. حسن باقری در جبهه بنام سقای بسیجیان معروف بود، آنان را خیلی دوست داشت و در ورای شخصیت نظامی، روحی لطیف داشت که سرشار از مهر و عطوفت و از خود گذشتگی بود. برخی تعجب می کردند که با این رقت قلب، چگونه می جنگد، اینها همه نشانگر روح بزرگ او بود که همه صفات نیک را یکجا داشت.

سردار فتح الله جعفری : آنچه که حسن باقری را متفاوت میکرد، فکر خوب او بود، او نمیخواست عملیات کند و تلفات بگیرد از دشمن، میفت هر چه کمتر از دشمن کشته شوند بهتر است، ما اگر این ها را اسیر کنیم و روی آن ها کار کنیم میتوانند برای آینده عراق مفید باشند، این نگاه به آینده و این گرش انسان دوستانه را داشت.

سردار قاسم سلیمانی : در بین فرماندهان جنگ سه نفر بودند که اگر در جلسه‌ای نبودند حتماً در آن نقص بود: حسن باقری، حسین خرازی و احمد کاظمی. اگر همه ما می‌نشستیم در جنگ حرف می‌زدیم تصمیم‌گیری می‌کردیم سکوت هر یک از این سه نفر حتماً امکان تصمیم‌گیری را مشکل می‌کرد. اگر مخالفت می‌کردند با عملیاتی، حتماً یک مسئله و دلیل داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *