شهید مهدی زین الدین

شهید مهدی زین الدین در سال ۱۳۳۸ و در شهر تهران به دنیا آمد، خانواده زین الدین خانواده ای مذهبی و پایبند به اصول دینی بودند، پدر مهدی کتاب فروشی داشت و از کسبه معتمد بازار بود و مادرش که با قرآن و ائمه اطهار انس دیرینه داشت سعی می کرد فرزندانی مومن و معتقد را تربیت کتد.

استعداد و هوش بالای مهدی زین الدین باعث شد قرآن را بدون معلم و با نشتن در کنار مادر به هنگام قرآن خواندن فرا بگیرد و بر قرائت آن تلاش مستمر داشته باشد، مهدی زین الدین از کودکی سخت کوش بود و در دوران دبستان بعد از مدرسه و در اوقات فراغت تابستان به کتابفروشی پدر می رفت تا کمک حال او در کسب رزق حلال باشد.

مهدی زین الدین در دوران متوسطه با آیت الله مدنی آشنا شد و به خاطر زمینه هایی مذهبی که در وجود خود داشت به ایشان نزدیک شد تا از محضر این شهید بزرگوار درس بیاموزد و به یکی از شاگردان برجسته اولین شهید محراب تبدیل شد.

شهید مهدی زین الدین

سردار شهید مهدی زین الدین

با اوج گرفتن انقلاب اسلامی در سال های ۵۶ و ۵۷ پدر مهدی زین الدین به خاطر مبارزات خود به خرم اباد تبعید شد و خانواده زین الدین در خرم آیاد به مبارزات خود ادمه دادند، مهدی و برادرش مجید دنباله رو راه پدر بودند و بعد از تبعید پدر از خرم آباد به سقز در شهر خرم آباد ماندن تا مبارزات پدر را در این شهر ادامه دهند و مهدی در این دوران توانست به خوبی جای پدر را در مبارزات انقلابی پر کند تا این که در سال ۵۵ و به بهانه عضو نشدن در حزب رستاخیز که آن روزهای به صورت اجباری عضو می گرفت از دبیرستان اخراج شد و اجبارا برای ادامه تحصیل از رشته ریاضی به رشته طبیعی تغییر رشته داد و توانست دیپلم خود را در همان سال اخذ نماید.

استعداد مهدی زین الدین در درس هم بسیار بالا بود به طوری که توانست در کنکور سراسری سال ۱۳۵۶ به عنوان چهارمین نفر به دانشگاه پزشکی شیراز راه یابد، اما با تبعید پدر مجبور شد برای حضور جدی تر در مبارزات پدر ترک تحصیل کرده و از تحصیل در دانشگاه انصراف دهد.

انصراف از دانشگاه برای پدر فرصتی را فراهم آورد تا به صورت مخفیانه به قم نقل مکان کند و بدین ترتیب حضور مهدی زین الدین در مبارزات علیه رژیم پهلوی رنگ و بویی جدی تر از پیش گرفت و حضور موثر مهدی در مبارزات مردمی را در پی داشت.

مهدی زین الدین

مهدی زین الدین ، از اولین نیروهای جهاد سازندگی

با پیروزی انقلاب اسلامی مهدی زین الدین از اولین افرادی بود که داوطلبانه به جهاد سازندگی ملحق شد تا با تلاش برای سازندگی کشور دین خود به انقلاب و کشور را ادا کند و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، باز هم مهدی زین الدین از اولین نفراتی بود که به این نیرو پیوست تا از انقلاب و دستاوردهایش دفاع کند.

شهید مهدی زین الدین

شهید مهدی زین الدین در جبهه های تبرد حق و باطل

فعالیت مهدی زین الدین در سپاه پاسدارن با مسئولیت در قسمت پذیرش آغاز شد و پس از مدتی با مسئولیت واحد اطلاعات سپاه قم ادامه پیدا کرد. خدمت مهدی زین الدین در واحد اطلاعات سپاه قم همزمان شد با غائله خلق مسلمان و توطئه‌های پیچیده ضدانقلاب در شهر خونین و مهدی با نقش فعال خود و با برخورداری از بینش عمیق سیاسی، در خنثی کردن حرکتهای انحرافی و ضدانقلابی گروهکهای وابسته به آمریکا نقش به سزایی داشت.

با آغاز تجاوز صدام به سرزمین های غربی ایران، مهدی زین‌الدین بی‌درنگ و پس از گذراندن آموزش لازم در مدت زمان کوتاه به همراه یک گروه صد نفره خود را به جبهه رساند و پس از مدتی مسئول شناسایی یگانهای رزمی شد و با رشادت ها و زکاوتی که از خود نشان داد به عنوان مسئول اطلاعات عملیات سپاه دزفول و سوسنگرد منسوب گردید.

مهدی زین الدین به عنوان فرمانده اطلاعات عملیات سپاه دزفول موفقیت های زیادی بدست آورد و بخش بزرگی از موفقیت های رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین، مرهون رشادت های او بود.

زندگی نامه شهید زین الدین

شهید زین الدین در کنار شهیدان ابراهیم همت و مهدی باکری

شهید مهدی زین‌الدین در عملیات بیت‌المقدس مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت و به خاطر لیاقتی که از خود نشان داد در عملیات رمضان به عنوان فرمانده تیپ علی‌بن ابیطالب(ع) انتخاب گردید. در این عملیات، تیپ علی بن ابی طالب (ع) از یگانهای مانوری و خط‌شکن بود و با قدرت فرماندهی و هدایت شهید زین الدین به لشکر تبدیل شد. لشکر مقدس علی‌بن ابیطالب(ع) در تمام صحنه‌های نبرد سپاهیان اسلام از جمله عملیات های محرم، والفجرمقدماتی، والفجر۳ و والفجر۴ خط شکن بود و به عنوان یکی از یگانهای همیشه موفق، نقش حساس و تعیین کننده‌ای را برعهده داشت.

در ۲۷  آبان سال ۱۳۶۳ مهدی زین‌الدین به همراه برادرش مجید زین الدین که ۵ سال از او کوچکتر و مسئول اطلاعات و عملیات تیپ ۲ لشکر علی‌بن ابیطالب(ع) بود جهت شناسایی منطقه عملیاتی از باختران به سمت سردشت حرکت می‌کنند اما وقتی عازم منطقه می‌شوند، راننده‌شان را پیاده کرده و می‌گویند: خودمان می‌رویم، حتی در مقابل درخواست یکی از برادران، مبنی بر همراه شدن با آنها، مهدی به او می‌گوید: تو اگر شهید بشوی، جواب عمویت را نمی‌توانیم بدهیم، اما ما دو برادر اگر شهید بشویم جواب پدرمان را می‌توانیم بدهیم. و در همان گشت هم برادران زین الدین در درگیری با ضدانقلاب شربت شهادت نوشیدند و روح بلندشان از این جسم خاکی به پرواز درآمد.

پیکر پاک سردار مهدی زین‏ الدین به همراه برادرش مجید زین الدین، پس از تشییع با شکوه، در “گلزار شهدای علی بن جعفر” قم و در کنار برادرش به خاک سپرده شد.

شهید سرافراز مهدی زین الدین یکی از فرماندهان محبوب جبهه‌ها به شمار می‌آمد. فرماندهی که نور معرفت، تقوا، صبر و استقامت سراسر وجودش را فراگرفته بود و این نورانیت به اطرافیان نیز سرایت کرده بود. سردار رحیم صفوی جانشین محترم فرماندهی کل سپاه درباره شهید زین الدین می‌گوید: شهید مهدی زین‌الدین فرماندهی بود که هم از علم جنگی و هم از علم اخلاق اسلامی برخوردار بود. در میدان اسلام و اخلاق، توانا و در عرصه‌های جنگ شجاع، رشید، مقاوم و پرصلابت بود.

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. مينا گفت:

    خدایاماراهم ازوصول به شهادت محروم نفرما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *